بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Syukur alhamdulillah kerana Allah masih lagi memberikan peluang kepadaku untuk mencoretkan sesuatu dalam Travelogku ini. Entri kali ini akan berkisar tentang khutbah Jumaat di Masjid At-Taqwa Taman Brown/Tun Sardon yang disampaikan oleh Dr. Asri bin Zainal Abidin, bekas mufti Perlis pada suatu ketika dulu. Aku begitu teruja untuk mendengar khutbahnya kerana belum pernah bersua muka dengan beliau, selain itu banyak kontroversi yang ditimbulkan oleh Dr. Asri tentang beberapa isu sebelum ini.
Dr Asri Zainal Abidin |
Khutbah beliau dimulakan dengan penjelasan tentang agama Islam yang membawa cahaya keadilan kepada semua manusia, malah juga kepada semua makhluk yang berada di atas muka bumi ini. Kitab suci Al-Quran mengandungi panduan hidup tentang
kesejahteraan hidup di dunia mahupun di hari Akhirat. Sebahagian
daripada intipati ajaran Islam adalah tentang kesejahteraan, keamanan,
ketenteraman dan keselamatan. Manusia hanya boleh selamat daripada
belenggu kerisauan apabila wujudnya kesejahteraan dan keadilan. Syariat
Islam yang diterjemahkan melalui sumber Al-Quran, Sunah dan ‘Ijma ulama
bertujuan untuk mewujudkan asas-asas keselamatan berlandaskan keadilan
dan kesejahteraan. Oleh sebab itulah Syariah wajib dilaksanakan bagi
memenuhi keperluan asas keselamatan manusia dengan menjaga lima perkara
utama iaitu pemeliharaan agama, nyawa, akal, harta dan keturunan.
Al-Quran membawa cahaya kebenaran untuk semua manusia |
Keadilan secara
umum bermaksud "meletakkan sesuatu itu sesuai pada tempat dan
keadaannya". Ibn Qayyim apabila mentafsirkan Surah
al-Hadid ayat ke-25 berkaitan keadilan menegaskan bahawa ‘keadilan
adalah matlamat utama Islam".
"Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa
bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab
dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan
Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan
berbagai-bagai manfaat bagi manusia, (supaya mereka mempergunakan besi itu)
dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan
rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha
Kuat lagi Maha Perkasa.
Allah mengutuskan para Nabi dan Rasul
untuk menegakkan keadilan. Sebarang langkah ke arah menegakkan keadilan
merupakan sebahagian tuntutan agama. Melaksanakan keadilan dan menghapuskan kezaliman adalah antara falsafah
sistem perundangan Islam. Inilah garis panduan yang ditetapkan oleh
Allah seperti disebut menerusi firman-Nya yang bermaksud:
"Wahai orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak
keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah
biarpun terhadap diri kamu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu.
Jika orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu
terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan
kamu bertimbang rasa) kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada
kedua-duanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu
tidak menyeleweng daripada keadilan. Dan jika kamu memutarbelitkan
keterangan atau enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah
sentiasa mengetahui dengan mendalam apa yang kamu lakukan." (Surah
an-Nisaa', ayat 135).
Islam itu adil untuk semua |
Ayat-ayat Allah yang mengandungi sesuatu perintah atau suruhan tidak memilih manusia dari segi keturunan, status, darjat atau jantina. Islam melayan semua manusia dengan adil dan saksama, tidak mengira sama ada manusia itu perdana menteri, menteri atau rakyat biasa. Bagi Allah manusia yang mulia di sisinya hanya orang-orang yang bertakwa. Firman Allah SWT yang bermaksud: “…Sesungguhnya
orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling
bertaqwa di antara kamu…” (al-Hujurat: 13)
Kenaikan harga petrol dan diesel |
Dalam hubungan dengan kenaikan harga minyak, Ustaz Dr Asri menjelaskan bahawa itu merupakan urusan ekonomi yang boleh diberikan pelbagai alasan terhadap kenaikan harga itu. Namun realitinya, adakah itu merupakan langkah yang terbaik dan tidak ada langkah-langkah lain lagi yang boleh dilaksanakan untuk mengatasi masalah ekonomi?. Adakah langkah meletakkan beban penyelesaian kepada rakyat ini merupakan langkah yang terbaik?. Sudahkah langkah penghapusan rasuah telah dilaksanakan dengan berkesan? Sudahkah amalan-amalan pembaziran wang negara oleh pemerintah telah dihentikan?. Sudahkah menteri-menteri tidak lagi melakukan pemborosan?. Adakah Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang membazir
itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada
Tuhannya" (Surah al-Isra', ayat 27), hanya diperintahkan kepada rakyat biasa dan tidak terkena terhadap pemerintah?.
Sehubungan itu, Dr. Mazi juga telah menceritakan kisah yang berlaku terhadap Imam Nawawi pada zaman pemerintahan Sultan Al-Malik Al-Zahir. Menurut riwayat, Sultan Al-Malik Al-Zahir telah
mengadakan persiapan perang untuk memerangi orang-orang Tatar (Monggol)
lalu digunakanlah fatwa ulama yang mengharuskan mengambil harta rakyat
untuk kepentingan perang melawan musuh.
Keseluruhan ulama fiqh negeri Syam telah menulis menyokong fatwa
tersebut, namun baginda belum berasa senang hati kerana Imam Nawawi
belum memberikan fatwanya. Baginda menjemput Imam
Nawawi ke istana untuk mendengar sendiri pandangan beliau. Walaupun
menerima jemputan sultan, tanpa diduga Imam Nawawi menolak untuk
menyokong fatwa itu. Malah dengan berani beliau memberikan alasan
penolakannya itu."Aku mengetahui bahawa kamu (Sultan Al-Malik Al-Zahir) dahulunya
seorang hamba tawanan dan tidak mempunyai sebarang harta benda. Tetapi
dengan pertolongan Allah kamu telah menjadi seorang raja. Aku
mendengar bahawa kamu ada memiliki seribu orang hamba, tiap seorang memakai tali pinggang emas. Manakala 200 orang khadam wanita milik
kamu masing-masing mempunyai barang-barang perhiasan yang bernilai. Andai kata kamu membelanjakan kesemua itu untuk keperluan perang
sehingga mereka tidak lagi mempunyai barang-barang itu, maka aku
bersedia memberikan fatwa untuk membenarkan kamu mengambil harta
rakyat."
Kesimpulannya, Imam Nawawi berfatwa tidak membenar Sultan Al-Malik Al-Zahir
mengambil harta rakyat selama kekayaannya sendiri masih dapat
digunakan untuk sesuatu tujuan. Adakah keputusan kerajaan ini bersesuaian dengan fatwa ulamak besar ini?. Fikirlah sendiri sebagai manusia yang rasional yang menggunakan akal fikiran yang waras. Mengapakah subsidi kepada rakyat ditarik balik, manakala pembaziran dalam kalangan menteri-menteri masih berterusan?.
Akhirnya, khutbah beliau diakhiri dengan membawa kisah yang berlaku terhadap Panglima tentera Islam yang dihantar oleh Khalifah umar al-Khatab ke Parsi iaitu Rubai bin Amir. Beliau telah ditanya oleh Rustam iaitu Raja Parsi apakah yang menyebabkan tentera Islam datang untuk menakluk Parsi. Maka
Rubai menjawab dengan penuh keyakinan iaitu:
"Kami
adalah kaum yang diutuskan Allah untuk mengeluarkan sesiapa yang berkehendak
daripada penyembahan terhadap hamba kepada Tuhan yang Esa dan mengeluarkan
manusia daripada kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat serta
mengeluarkan mereka dari kezaliman agama-agama lain kepada cahaya keadilan Islam."
Sepatutnya, kedatangan Islam merupakan cahaya kepada manusia khususnya rakyat Malaysia yang kononnya dicanang-canang diperintah dengan sistem Islam. Tapi apa yang terjadi keindahan Islam itu tidak terjelma lantaran penolakan terhadap sistem kehidupan Islam yang sebenarnya. Akibatnya rakyat hidup menderita, manakala orang-orang yang berkuasa terus membolot kekayaan negara. Begitulah nasib kehidupan manusia apabila Islam tidak lagi dipedulikan.
Makluman.
Penulis memohon kemaafan daripada Dr Asri sekiranya terdapat sedikit sebanyak perubahan isi khutbah ini, namun penulis sedaya upaya cuba mengekalkan maksud penyampaian khutbah ini.
Sepatutnya, kedatangan Islam merupakan cahaya kepada manusia khususnya rakyat Malaysia yang kononnya dicanang-canang diperintah dengan sistem Islam. Tapi apa yang terjadi keindahan Islam itu tidak terjelma lantaran penolakan terhadap sistem kehidupan Islam yang sebenarnya. Akibatnya rakyat hidup menderita, manakala orang-orang yang berkuasa terus membolot kekayaan negara. Begitulah nasib kehidupan manusia apabila Islam tidak lagi dipedulikan.
Makluman.
Penulis memohon kemaafan daripada Dr Asri sekiranya terdapat sedikit sebanyak perubahan isi khutbah ini, namun penulis sedaya upaya cuba mengekalkan maksud penyampaian khutbah ini.
1 komen:
BBBB
Catat Ulasan