Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Khamis, 25 Julai 2013

Berani Cuba Pasti Jaya

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Travelogku untuk 'post' kali ini ingin berkogsi pengalaman tentang pemasangan palung air hujan di bumbung rumah aku. Aku memasang palung ini dengan tujuan supaya air hujan terus masuk ke dalam longkang yang aku buat tanpa menitis di bahagian tepi rumah aku. Aku telah membeli sebanyak 6 buah palung berukuran 20 kaki setiap satu berharga  RM75 setiap satu. Menurut tauke Cina yang menjual palung ini kos untuk memasang palung ini sangat mahal. Jadi untuk menjimatkan kos aku pun pasang sendiri.

Palung Bahagian Tepi Kanan Rumah
Selain palung aku juga membeli paip, L dan gam pvc untuk tujuan pengaliran air ke longkang. Dalam pemasangan paip ini bahagian yang paling susah ialah untuk memasang pemegang palung  pada hujung bumbung. Pemasangan pemegang  ini sangat rumit kerana perlu berhati-hati supaya air tidak bertakung di dalam palung. 
Palung Mesti Ada Kecuraman
Masa paling banyak digunakan semasa memasang pemegang palung. Pemasangan pemegang palung paling sukar ialah di hujung bumbung metedec. Aku terpaksa memotong dahulu bahagian hujung yang melengkung dengan 'grinder' bagi membolehkan palung dipasang.Tapi alhamdulliah berkat kesabaran aku berjaya juga memasangnya.

Bahagian Bumbung Paling Sukar Di Pasang
Selain itu, aku juga memasang palung air di pondok klasik aku supaya air hujan tidak terkena kepada bunga bahagian bawah pondok. Aku bimbang kalau selalu terkena air hujan bunga tersebut akan reput. Pemasangan palung di pondok aku itu tidak susah dan sekejap saja siap. Alhamdulillah setelah bertungkus-lumus selama lebih kurang empat  hari maka siaplah palung aku itu. Tahniah untuk diri sendiri walau  pun tidak pernah pasang palung itu tetapi dapat menyiapkannya dengan baik. Tahniah!!!!!

Palung di Pondok Klasik


0 komen: