Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Ahad, 28 Julai 2013

Hikmah Di Sebalik Sesuatu Kejadian

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Pada hari Sabtu bersamaan 27 Julai 2013 aku telah bertolak ke KLIA untuk menghantar anak aku yang telah habis bercuti selama lebih kurang tiga bulan. Pada kira-kira pukul 12.30 petang aku telah bertolak dari rumah emakku setelah anakku mendapat restu emak dan ayahku. Kami tiga beranak saja yang pergi kerana dua orang anakku  yang lain tidak mahu pergi kerana bulan puasa. Lebih kurang pukul 3.30 kami singgah di Seksyen 7 Shah Alam sebab isteriku ingin membeli-belah. Kelihatan orang ramai berpusu-pusu membeli-belah dan aku sukar untuk mendapatkan tempat letak kereta kerana tempat tersebut sesak dengan kereta orang ramai.

Gedung Gergasi Jakel
Setelah lebih kurang dua jam, kami pun beredar dari situ meninggalkan kesibukan orang ramai berpusu-pusu membeli-belah untuk persiapan menyambut hari raya yang menjelang tiba. Kami singgah sebentar  di pasar ramadhan untuk membeli sedikit juadah berbuka puasa. Setelah selesai membeli juadah kami meneruskan perjalanan memasuki Lebih Raya Persekutuan dan terus melalui  Lebuh Raya Elite ke KLIA. Kira-kira pukul 6.30 petang kami berhenti di R&R Dengkil untuk berehat dan menunggu ketibaan masa berbuka puasa. Kami bertolak ke KLIA kira-kira pukul 8.30 malam selepas selesai solat maghrib. Kami tiba di KLIA kira-kira pukul 9.00 malam. Setelah tiba, tempat pertama kami tujui ialah tempat penimbang barang bagi memastikan beg anakku, Kak Yong tidak melebihi 30 kg. Setelah ditimbang, alamak lebih daripada 30kg jadi terpaksalah isteri dan anakku  membuang sedikit bekalan makanan  supaya tidak melebihi 30kg. 

Beg melebihi 30 kg
Selepas selesai, kami pergi ke tempat membungkus beg dengan plastik supaya beg tidak pecah dan barang-barang di dalamnya selamat. Kos membalut beg itu kiran-kira RM20.00, emm..semuanya duit.Setelah itu, anakku pun berbaris untuk 'check in'. Apabila tiba di kaunter anakku diberitahu tiada tempat duduk lagi sebab telah penuh penerbangan dari KL transit di Armsterdam. Aku bertanya kepada kerani kaunter itu kenapa boleh jadi macam itu sebab tiket tersebut telah dibayar lebih kurang tiga bulan lalu. Dia melayan aku dengan baik dan memohon maaf atas kesilapan yang berlaku. Sebagai pilihan dia menawarkan penerbangan lain pada pukul 11.40 malam kelas perniagaan (business class)  tanpa membuat apa-apa bayaran. Anakku bersetuju dan penerbangan selama 13 jam itu akan transit di Lapangan Heathrow. Kami juga diberi voucer untuk minum dan makanan. Syukur alhamdulillah, ada hikmah di sebalik sesuatu yang berlaku.

Saat sebelum berpisah
Akhirnya, Kak Yong selamat bertolak kira-kira pukul 12.00 malam. Selamat berpuasa dan berhari raya di perantauan, wahai anakku sayang. Ayah dan emak serta adik-adik sentiasa merindui dan mendoakan kejayaanmu. Amin. Aku dan isteriku meninggalkan KLIA kira-kira pukul 12.00 malam untuk terus balik ke Taiping. Oleh sebab terlalu mengantuk kami tidur di RTC Simpang Pulai dan tiba di rumah kira-kira pukul 7.00 padi hari Ahad.



0 komen: