Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Ahad, 21 Julai 2013

Hendak Seribu Daya

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  Untuk kali ini aku hendak berkongsi pengalaman tentang minatku dalam bidang 'welding'. Sebenarnya aku sikit pun tidak mempunyai pengetahuan tentang kerja-kerja 'welding', tetapi kerana sangat berminat dengan kerja itu aku pun membeli satu set 'welding' dan peralatan lain yang diperlukan seperti penutup mata. Pada beberapa tahun lalu aku membeli alat welding ni lebih kurang RM150 sahaja. Tapi aku rasa sangat berbaloi kerana telah banyak berjasa kepada  aku. Aku memang tidak pernah menggunakan alat ini. Jadi cara penggunaannya pun aku tidak tahu. Aku hanya cuba jaya selepas aku membelinya.

Alat Welding Besi
Peristiwa yang tidak dapat aku lupa pada kali pertama aku guna ialah alat ini langsung tidak berfungsi. Maksudnya selepas aku buka suis alat ini dan menyentuh rod welding kepada besi tidak ada apa-apa pun yang berlaku. Mula-mula aku fikirkan alat ini rosak. Setelah berfikir beberapa minit aku teringat dengan kawan aku yang membuka bengkel welding. Lantas aku pun mencapai motosikal dan terus pergi ke bengkelnya untuk belajar 'welding'. Apabila aku menceritakan kepadanya kejadian itu, dia gelak besar kerana kebodohanku itu. Rupa-rupanya baru aku tahu jika hendak 'welding' wayar satu lagi hendaklah disentuh kepada besi, barulah aliran elektrik akan mengalir. Aku diajar cara 'welding' yang betul oleh sahabatku selama beberapa minit. Terima kasih! kerana sudi menjadi guruku.

Pelindung Muka dan Mata
Alat ini jika kita guna mesti berhati-hati kerana berbahaya jika tidak diambil aspek-aspek keselamatan. Oleh itu, alat pelindung mata di atas mesti digunakan untuk melindungi muka dan mata daripada pancaran api.Selepas aku sudah pandai menggunakan alat itu, aku pun bercita-cita untuk membuat 'awning' di bahagian 'porch' kereta kerana setiap kali hujan sudah pasti akan basah. Aku pun pergi meninjau rumah kawanku yang ada 'awning' untuk aku lihat bentuk pembuatannya. Setelah aku lakarkan saiz besi dan cara susunan besi di 'welding' aku pun mula mengukur keluasan bahagian depan rumah ku untuk menganggar kuantiti pembelian besi. Aku terus membeli dari kilangnya yang terletak di kawasan Perindustrian Tupai.

Setelah aku membeli dan besi dihantar ke rumahku, aku pun memulakan kerja-kerja membuat 'awning' yang sebelum ini tidak pernah aku bayangkan untuk membuatnya sendiri. Lebih kurang sebulan maka siaplah 'awning' pertama aku. Woww! tidak sangka aku boleh melakukannya bak kata pepatah Melayu "hendak seribu daya, tidak mahu seribu dalih". Lihatlah sendiri hasil aku yang pertama ini, ok tak?

Pandangan Dari bawah

Pandangan Tepi
Bahagian Depan
Inilah Rupa Usahaku

Selepas siap 'awning' yang aku cita-citakan aku juga telah membuat pagar rumahku dengan menggunakan besi. Apabila aku congak-congak dari segi kos aku telah dapat menjimatkan perbelanjaanku hasil daripada minat dan hobiku yang berfaedah ini. Bersyukur kepada Allah yang mengurniakan kebolehan dan bakat kepada aku.  وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Inilah Pagar Pertamaku


0 komen: