Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Ahad, 21 Julai 2013

Usaha Tangga Kejayaan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  Setelah aku berjaya memasang jubin di dalam stor, aku mula mempunyai keyakinan untuk melakukan pemasangan seterusnya di bahagian depan rumahku (porch) yang dijadikan tempat meletak kereta. Kerja pemasangan sudah pastinya akan lebih mencabar dan mengambil masa yang lama kerana kawasan yang agak luas. Namun aku bertekad untuk menjayakan misiku seterusnya. Misiku hanya dapat dilaksanakan pada hari Sabtu dan Ahad kerana hari-hari lain aku bekerja untuk cari sesuap nasi menyara keluargaku. Aku mula misiku itu dengan mengukur keluasan 'porch' tersebut untuk menganggar pembelian jubin dan simen.Wow, luasnya iaitu 23 X 30 kaki dan keluasan sisinya ialah 13 X 3 kaki. Oleh kerana  'porch' tersebut dijadikan tempat letak kereta, maka jubin yang tebal dan berkualiti tinggi saja yang sesuai, jika pasang jubin lantai biasa sudah pasti akan pecah. Boleh tahan juga kosnya. Setelah pengiraan dibuat sebanyak 729  keping diperlukan untuk memenuhkan ruangan tersebut dan 9 kampit simen diperlukan. Setelah dikira sebanyak RM1458 diperlukan untuk membeli jubin dan RM108 untuk membeli simen.

Sebelum pemasangan jubin dibuat, lantai sedia ada perlu dipecahkan dan dibuat dasar yang baru supaya kuat dan memudahkan pemasangan. Oleh sebab kerja-kerja itu sangat berat maka aku pun memanggil pekerja Indonesia untuk membuat dasar tersebut. Pekerja tersebut mengambil masa selama satu hari sahaja untuk menyiapkannya dan aku pun memberinya upah yang berpatutan dengan kerjanya. Tetapi masih murah jika dibandingkan dengan tauke Cina. Sebelum aku bercadang untuk pasang sendiri aku pernah bertanya dengan tauke Cina kos untuk memasang jubin di 'porch' tersebut. Pada ketika itu dia hendak lebih kurang RM5000. Aku rasa sangat mahal sebab itulah aku hendak pasang sendiri. Baru puas hati dan boleh pasang ikut selera sendiri. Setelah semuanya siap aku pun membeli jubin berbintik-bintik yang berlainan warna dan jubin berwarna hitam untuk dibuat beberapa corak.

Aku pun mula memaasang jubin dengan semangat yang berkobar-kobar. Hari cuti aku dipenuhi dengan aktiviti memasang jubin. Begitu juga dengan hari-hari bekerja pemasangan dibuat selepas aku balik kerja. Akhirnya setelah bertungkus lumus mengharungi kesukaran dan masalah serta keseronokan selama lebih kurang tiga minggu maka aku pun berjaya menyelesaikan misi aku kali ini. Lihatlah sendiri hasil kreativiti yang aku buat untuk memuaskan hati aku. Puas hati aku kerana berjaya menyelamatkan duit aku lebih kurang RM1500.  وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Kotak Letak Kereta

Bahagian Depan

Bahagian Tepi

Pandangan Penuh





0 komen: