Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Selasa, 13 Ogos 2013

Hidup Jangan Terlalu Mengharap Kepada Orang Lain.

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  Entri Travelogku kali ini berkisar tentang pemasangan mozaik di bahagian yang ditebuk untuk dipasang wayar elektrik yang disambung ke pintu pagar utama. Pemasangan wayar elektrik itu bertujuan untuk pemasangan motor pagar elektrik pada masa akan datang.

Bahagian yang dipotong untuk pemasangan wayar elektrik
Bahagian yang dipotong ini telah beberapa minggu dalam keadaan seperti itu kerana bulan puasa menyebabkan aku tidak ada masa untuk memasangnya. Jadi, selepas bulan Ramadhan aku pun memasang mozaik pada bahagian ini, iaitu pada 6 Syawal.

Membancuh simen
Aku pun membancuh simen dalam timba dalam kuantiti yang sesuai sebelum memasang mozaik pada bahagian itu. Selepas itu aku membiarkan simen itu meresap dengan air beberapa ketika sebelum mozaik di pasang.
Mengukur mozaik untuk dipotong
Selepas itu aku pun mula mengukur mozaik yang hendak dipasang supaya sesuai dengan keluasan kawasan yang dipotong. Setelah ditanda dengan pensil, aku pun memotong mozaik dengan pemotong mozaik aku.

Memotong mozaik
Namun, kadang-kadang  selepas dipotong mozaik tersebut masih belum boleh dipasang kerana tidak muat dengan bahagain yang dipotong. Jadi aku terpaksa memotong sedikit lagi dengan menggunakan pemotong elektrik.

Memotong dengan pemotong elektrik
Kemudian aku pun mula memasang mozaik dengan meletakkan simen yang telah dibancuh di atas mozaik sebelum dilekatkan pada bahagian yang dipotong.

Simen diletakkan di atas mozaik

Pemasangan mozaik memerlukan kesabaran yang tinggi kerana perlu berhati-hati dan teliti supaya nampak cantik dan kemas. Jika tidak mozaik akan kelihatan tinggi rendah dan tidak sama.

Mozak dilekatkan pada bahagian yang dipotong
Selepas mozaik diletakkan pada bahagian yang dipotong, aku menggunakan penukul untuk mengetuk mozaik perlahan-lahan supaya sama rata. Kerja-kerja ini perlu dilakukan dengan penuh ketelitian supaya nampak kemas.

Mozaik diketuk dengan penukul
Namun, terdapat juga bahagian-bahagian yang dipotong  tidak sama dan menyukarkan pemsangan mozaik. Oleh itu, aku terpaksa memotong bahagian tersebut dengan mesin pemotong elektrik supaya memudahkan pemasangan mozaik.

Memotong bahagian yang tidak rata
Kerja-kerja pemasangan yang rumit inilah menyebabkan upah untuk memasang mozaik mahal. Selain itu, apa yang menjadi masalahnya sekiranya kerja-kerja tersebut sikit saja seperti di atas, sudah pasti tauke Cina tidak mahu datang sebab tidak berbaloi. Jadi kita perlulah jangan terlalu mengharapkan orang lain.

Perlukan ketelitian
Setelah bertungkus-lumus lebih kurang tiga jam maka siaplah pemasangan mozaik tersebut, tanpa memerlukan kos yang banyak. Mozaik itu aku guna lebihan yang aku simpan dulu. Jadi tidak perlulah aku beli lain. Manakala simen itu aku guna yang lebih dulu juga. Aku simpan baik-baik, jadi masih boleh digunakan lagi. Jadi janganlah terlalu mengharapkan orang lain, kalau sikit-sikit tu buatlah sendiri. Syukur alhamdulillah, jimat belanja aku. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Bahagian yang telah siap dipasang


0 komen: