Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Ahad, 11 Ogos 2013

Sentuhan Dalaman, Cernaan Seni Melayu

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Trevelogku pada kali ini ingin menyentuh tentang hiasan gerbang yang dibuat pada bahagian dalaman rumahku. Aku mengambil masa lebih kurang dua minggu untuk menyiapkan gerbang ini. Sebanyak 11 keping ukiran kayu aku buat untuk memenuhkan ruangan  ini.

Gerbang dalaman
Aku membuat hiasan gerbang ini dengan tujuan untuk menutup ruangan yang terlalu lapang dan kelihatan tidak cantik. Ruangan yang lapang ini membolehkan tetamu yang datang dapat melihat terus  bahagian dapurku daripada ruang tamu. Oleh itu, aku terfikir untuk membuat sentuhan ukiran kayu di bahagian lapang ini supaya nampak indah dan menarik.

Ruangan lapang sebelum memasang gerbang
Aku menggunakan tiang 4X4 inci lebar dan  tingginya lapan kaki. Proses untuk menebuk lubang dan memotong kayu cengal ini agak sukar kerana keras dan memerlukan kesabaran yang tinggi.

Gerbang bertiangkan cengal
Manakala ukiran bunga itu aku lakarkan berdasarkan idea sendiri. Lakaran dibuat di atas kertas keras bagi membolehkan dilukis di atas papan.

Lakaran bunga di atas kertas keras
 Proses pemasangan juga agak rumit kerana tiang sangat berat dan aku meminta pertolongan isteri dan anakku untuk menaikkan tiang-tiang tersebut. Bagi mengukuhkan kedudukan gerbang ini aku menggunakan plat besi yang dipalam di dinding rumah. 

Hiasan Gerbangku
Sebenarnya proses menghias bahagian ini masih belum selesai lagi kerana terdapat satu lagi ruangan lapang yang belum lagi dibuat gerbang seperti ini. InsyaAllah, aku akan buat juga hiasan gerbang seperti ini di bahagian itu nanti. Walau bagaimana pun, setakat ini aku bersyukur dapat menyiapkan hiasan gerbang ini walau pun mengambil masa yang agak lama. Lihatlah sentuhan dalamanku ini, terjelma seni Melayu lama.  وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

0 komen: