Pages

Coretan Travelog Hidup Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan Di Dunia Yang Fana

Sabtu, 10 Ogos 2013

Melengkapkan Ruangan Yang Terbuka

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Travelogku pada kali ini ingin berkongsi pengalaman membuat ukiran kayu untuk dipasang di bahagian beranda di tepi rumahku. Aku melihat beranda ini terlalu terbuka dan terfikir untuk membuat dindingnya dengan menggunakan ukiran kayu.

Dinding ukiran kayu
Jadi untuk memenuhkan ruang tersebut lebih kurang 16 keping papan ukiran kayu perlu dibuat. Aku menggunakan papan yang mempunyai ketebalan 1 inci dan panjang 3 kaki.  Aku telah melayari internet untuk mendapatkan corak bunga yang sesuai.

Corak yang telah dibuat atas kertas keras

Kerja-kerja membuat ukiran kayu ini agak sukar kerana papannya tebal. Namun itu bukanlah masalah bagi aku yang penting kalau mahu semua boleh lakukan dengan izin Allah.

Bahagian yang sudah siap dipasang
Setelah siap dipasang barulah terjelma keindahan dan kecantikan kesenian Melayu pada bahagian ini yang kadang-kadang menjadi tempat aku dan isteri berehat sambil berbual-bual. Aku juga meletakkan sebuah kerusi rehat di sini.

Di sinilah aku berehat
Namun begitu, bahagian ini masih lagi belum lengkap kerana aku ingin membuat sebuah pintu berukiran kayu. Tapi aku terpaksan menangguhkannya terlebih dahulu kerana kekangan masa untuk membuatnya. InsyaAllah, aku bertekad untuk membuatnya pada satu masa nanti. Apabila siap nanti aku akan tunjukkan nanti. Apa yang penting kalau ada kemahuan di situ ada jalannya. وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

0 komen: